New Adult recensie – Dex door Miranda Hillers

Dex is het eerste boek in de WWW boekenserie van auteur Miranda Hillers. Het is een leuk New Adult verhaal dat vooral een heel hoog feel good-gehalte heeft. Het is zo’n heerlijk boek om op vakantie te lezen of op een regenachtige dag, lekker op de bank met een kop thee.

De recensie voor Dex is er niet een die heel gemakkelijk is om te schrijven. Waarom? Voor een recensie kijk ik altijd objectief naar een verhaal – voor zover dat natuurlijk mogelijk is – en de personages en hoe het verhaal geschreven is. Lees ik een boek alleen voor mezelf dan is dat natuurlijk anders. Dex is een verhaal dat ik beter alleen voor mezelf had kunnen lezen, want ondanks de recensie hieronder vond ik het leuk om te lezen, maar objectief gezien zijn er wat haken en ogen.

Het verhaal gaat over Dex die bij zijn beste (voetbal)vrienden in een groot huis (denk villa) gaat wonen en de tijd van zijn leven heeft. Feestjes, drank, seks. Aan meiden die met de jongens in bed of onder de douche willen duiken, hebben de jongen gebrek. Dex zelf heeft een arme achtergrond en helpt zijn moeder met de kosten voor zijn jongere broertjes en zusje nadat zijn stiefvader is overleden. Het is eigenlijk een nieuwe start voor Dex. Alles loopt gesmeerd tot hij Mila tegen het lijf loopt. Zij is het rijke, verwende meisje dat alles heeft wat haar hartje begeert. De vraag is, kunnen ze het samen redden of is hun relatie gedoemd?

Allereerst wat ik erg leuk vond aan het verhaal. Dex is een verhaal dat lekker makkelijk wegleest en het is vlot geschreven. De auteur weet je zo het verhaal in te trekken en weet ook heel goed sympathie te kweken voor Dex. Dex is als enige personage goed ontwikkeld  in het verhaal. Je krijgt inzicht in zijn personage en zijn gedachtengang en acties. Je snapt waarom hij handelt zoals hij dat doet. Dat vond ik zeker heel erg goed gedaan in dit verhaal. Dex is een echte bad boy met een hart van goud.

Wat ik minder goed verwerkt vond in het verhaal was het absolute en totale gebrek aan communicatie tussen Dex en Mila. Natuurlijk is Dex een typische man die niet over zijn gevoelens praat en is het zeker ook begrijpelijk dat hij niet te koop loopt met zijn achtergrond. Wat er echter gebeurt, is dat het gebrek aan communicatie leidt tot een groot aantal misverstanden. Een term die in het Engels hiervoor vaak gebruikt wordt is “big misunderstanding.” Een simpel misverstand dat tussen een romantisch paar komt en ze uit elkaar drijft en dat ver gezocht is.

Zonder enige aanleiding beschuldigen de twee elkaar van incidenten die uit het niets lijken te komen of worden er omstandigheden gecreëerd waardoor Dex in moeilijkheden komt, maar er wordt helemaal niet gepraat of uitgepraat. Een aantal hiervan zoals de eerste arrestatie van Dex en de aanval van de vader van Mila  en de beschuldiging van diefstal vond ik erg ongeloofwaardig.

Ook erg ongeloofwaardig is Mila. Haar personage is enorm oppervlakkig en niet uitgewerkt. Ze is artistiek, veel bezig met mode en fotografie, maar doet een opleiding tot verpleegster. Van een vriendin weet ik dat deze opleiding best zwaar is, maar desondank gaat Mila op vakantie in een tentamenmaand en hoor je haar helemaal niet over stage of huiswerk. Voor iemand die verpleging studeert, kan ze totaal niet observeren en ziet ze helemaal niet wat er gaande is bij Dex. Dat is heel erg jammer, want haar personage heeft heel veel mogelijkheden. Doordat ze zo oppervlakkig neergezet wordt, komt ze op mij niet over als goede partner voor Dex.

Om eerlijk te zijn vond ik Nicky – de jeugdvriendin van Dex – veel beter bij Dex passen. Natuurlijk kent zij Dex langer, maar ze heeft zelfvertrouwen en girlpower naar mijn idee. Veel meer dan Mila. Ze weet haar eigen boontjes te doppen.  Maar goed, wat wel zo is, ik vind maar weinig vrouwen in romanceboeken geloofwaardig. Ze worden vaak neergezet als leeghoofden die aan de man hangen en in katzwijm vallen als ze hun droomman zien.

Kort samengevat: Dex is een leuk en luchtig verhaaltje dat leuk is om te lezen en ook technisch goed geschreven is, maar ik miste wel diepgang in de personages en het plot. Er waren te veel makkelijke misverstanden in het verhaal en de relatie van Dex en Mila was meer knipperlicht dan een echte relatie waardoor het hele verhaal niet goed van de grond kwam.

Dex Book Cover Dex
WWW
Miranda Hillers
New Adult, Romantiek, Drama
MH Books
14 september 2016
309
Een kopie van de auteur gekregen

Dex gaat wonen bij zijn beste vriend Kai waar feestjes, meiden, drank en veel lol wekelijkse kost is. Wanneer hij Mila ontmoet is hij gelijk weg van haar. Lange blonde haren, prachtige blauwe ogen en een goddelijk lichaam. Na onverwachtse ontmoetingen leren ze elkaar steeds beter kennen, maar één ding blijft voor beiden een grote rol in hun leven spelen. Het is iets dat Dex haar nooit zou kunnen geven.

Het zou zo eenvoudig moeten zijn.
Wij zouden eenvoudig samen moeten zijn.
Ik wist dat Mila nooit de mijne zou worden.
Ik ben niet goed genoeg voor haar.
Wij zijn het tegenovergestelde van elkaar.
Maar ik hou van haar en ondanks alle omstandigheden zal ik dat altijd blijven doen.

Ik hou van Mila, mijn Blue Eyes.

WWW is een vierdelige serie over Dex, Kai, Liam en Collin. De mannen zijn allen vrouwengek, flirten graag en nemen het ervan. Je leeft tenslotte maar één keer. Wanneer ze de ware tegenkomen, denken ze de buit al gauw binnen te hebben. Of dat zo heel makkelijk gaat is nog maar de vraag.